Wednesday 11 January 2012

ANAK KITA TANGGUNGJAWAB KITA

Anak satu anugerah yang tidak ternilai  ramai yang gembira bila medapat cahaya mata. setiap anak itu ada rezekinya tersendiri. tetapi adakah kita telah menjalankan tanggung jawab dan amanah kita terhadap anak kurniaan tuhan itu? 

adakah dengan kesibukan kita mencari kekayaan dan kesenangan hidup jangan lah kita lupa terhadap tanggungjawab kita terhadap anank-anak. ingat jangan lah kita tahu membela anak adn tidak tahu mendidik anak. lihat sahaja pada masa sekarang berapa ramai ibu bapa yang mengambil tahu tentang masalah anak-anak, pendidikan, pergaulan, didikan agama dan pembentukan ahlak.

adakah kita sekadar beri makan, pakai, duit dan kesenangan sudah mencukupi. tahyalah diri kita dimana kita. ingat lah disana nanti kita akan di persoaalkan dan akan di persalahkan tentang tanggungjawab ini. saya berasa sedih bila ramai antara remaja kita tidak boleh melafaskan syahadah jd dimana kah silapnya. adakah benda yang wajib kita lafaskan setiap hari diabaikan mana tahap iman dan dimana org yang wajib mendidikan mereka.

ANAK BUKAN PERHIASAN DUNIA, JADIKANLAH ANAK PERHIASAN KITA
DIAKHIRAT KELAK, DENGAN DOA DARI ANAK YANG SOLEH:-)


1 comment:

  1. Kesilapan terbesar ialah kegagalan ibu dan bapa menjadikan agama sebagai teras dalam pendidikan anak-anak..
    Agama membawa kepada keseimbangan antara fizikal dan spiritual. Antara pembangunan akhlak dan kecemerlangan akademik. Antara dunia dan akhirat..
    Tanpa agama, anak-anak ibarat ditinggalkan di lorong yang gelap tanpa pedoman untuk diikuti..

    ReplyDelete